Stránka 1 z 2

Palivo E10

Napsal: 14 pro 2018 12:16
od James
Ahoj, slyšeli jste už něco o tom? Prý od 1.1.2019 už nemá být klasický Natural 95 (E5), ale má ho vystřídat palivo E10, s 10% lihu, nevhodné pri staré motory (cca do r.2005). A jelikož ani jedno auto nemám pro tohle palivo stavěné, tak se chci taky optat, co je na tom pravdy a jak se s veteránama zařídit.

Palivo E10

Napsal: 14 pro 2018 17:17
od Heki
Líh v palivu není vhodný pro žádné motory. Líh je vhodný akorát tak na pití, mytí oken a odmašťování kyslíkových ventilů. Ty pseudoekologické důvody lihu v palivu sem psát ani nechci a ani o nich diskutovat. Akorát by mi z toho bylo špatně od žaludku.

Podle mě to má dvě řešení - buď na to ty naše stroje pojedou a pokud ne, tak tam budeš lít nějaký stooktan, který by ty biosračky v sobě mít neměl.

Palivo E10

Napsal: 14 pro 2018 18:14
od James
Však souhlasím. Těch 5% je prej ještě přijatelný maximum. Takže mě napadl taky ten 100 oktan, ale zase nevím, co to bude dělat po dlouhodobým používání s motorem, kterej je stavěnej na 95. Ať u CRX nebo mám i 5.0 karbec V8 z r. 1978 stavěnej už na natural.
Já tam tu E10 rozhodně do ničeho dávat nebudu, ani do daily drivera z. r. 2000.
I V-power je vlastně normální E5 s aditivy, takže z toho se taky asi stane E10.
No uvidíme v lednu...
Ale zase je plno veteránistů, tak snad bude něco normálního k nabídce.

Palivo E10

Napsal: 14 pro 2018 23:20
od Jindřich
Ty vole,si kupim radši koňa už... ;)

Palivo E10

Napsal: 15 pro 2018 18:01
od Dudla
tohle je hodně zajimave tema ! a sam nevim jak to budu řešit do cera budu lejt asi 100oktan ale co jak řikal james daily ???? mam 6g rv.2000 a tam ten motor ma najeto jen 120tis a pěkně šplape a představa že mi ten ,,benzin´´ zniči motor me dost vytáčí... *dash* :oops: :oops:

Palivo E10

Napsal: 15 pro 2018 19:27
od James
Jestli bude tohle opravdu pravda, tak budu raději jezdit pro prémiovej benzín, i když to mám cca 15 km tam a 15 zpět a nemám to při cestě.

Palivo E10

Napsal: 15 pro 2018 20:54
od Dudla
a co aditivum ?

Palivo E10

Napsal: 15 pro 2018 22:02
od Heki
1. stooktan ničemu nevadí. Více oktanů motoru neublíží. Ublížilo by pouze oktanů méně. Výkon to ale taky nepřidá, jak si někteří myslí. Moh bych se tady o tom rozepsat, ale stejně to asi všichni znáte a navíc je to trochu mimo téma...

2. aditivum ten líh z benzinu neodseparuje. Napadá mě akorát aditivum na odstranění vody z paliva a na to se používá právě líh, tak nevím no.

3. bych z toho zas takovou vědu nedělal. Jako civilní auto mám mazdu rok 1999 a přežila benziny po celé evropě včetně té jižní a východní. Já si spíš myslím, že pokud na to jedou ty nové (a v mnohém choulostivější) auta, tak ty staré koráby s tím potíže mít taky nebudou. Obecně špatné palivo má málo oktanů nebo složky, které ničí katalyzátor. Ani jedno se nekoná, protože nové auta by málo oktanů nezvládly a skrz nesmyslné euronormy jsou náročné i ohledně toho katu. Já v tom zas vidím spíš masírku ve smyslu lidi bojte se a radějc ty plečky prodejte a kupte si na výhodný úver naši novou káru Podle mě jsou za tím jako obvykle penízky. Ono se stačí zamyslet nad tím, kdo má prospěch z toho, že se do benzinu těch biosraček nalije najednou dvakrát tolik. Že by někomu šlo o ekologii? Ale jděte...

Palivo E10

Napsal: 21 pro 2018 08:34
od monty
já bych se zas tak neděsil , auta s lambdou by si s takovýmhle množstvím lihu měli poradit sami. ti bezlambdový by to chtělo obohatit směs (např stavitelným ventilem -zvednout tlak na liště) a karbecáři tam by to chtělo přetryskovat to asi bude nejpracnější případně ,pokud to pujde tak lehce zvednout hladinu v plovákovce atp .takže wb lambdu a mrknout co z toho leze a doladit ,což neuškodí . taky záleží na jakou směs to běží ted , pokud má někdo třeba o chlup bohatejší směs tak mu to pojede i líp.jinak o nic nejde líh je lepší palivo ,víc oktanu , váže vodu ,čistí ,jediná nevýhoda (ale i související výhoda ) je pomalejší odpar a tím v nizkých teplotách horší start -ale to platí až pro e85 ne pro e5 a e10.na druhou stranu proto ale ve spalováku líp chladí komponenty.....

Palivo E10

Napsal: 21 led 2019 09:27
od Heki
Kolegové veteránisti to začali nějakým způsobem řešit a jistě se na mě nebudou zlobit, když zde zveřejním, na co přišli:

Níže tedy vyjádření společnosti MOL (mám v pdf i vyjádření ministerstva průmyslu a obchodu, které jinými slovy a podrobněji říká vpodstatě totéž. Neumím to sem vložit, takže zašlu na požádání mailem):

"MOL Česká republika

Dovolte nám reagovat na dotaz z 11. prosince ohledně tématu Natural 95/E10

Informace o povinnosti E10 od roku 2019 je chybná. Rozhodně to není součástí novely zákona o pohonných hmotách, zákonu o ochraně ovzduší v této chvíli.
V tuto dobu není rozhodnuto, kdy se v České republice začne prodávat také benzin s obsahem bioetanolu až deset procent a na stojanech se tak objeví také samolepky E10. Je pravděpodobné, že se tak nestane dříve než v roce 2020 a možná se ČR vydá i jinou cestou.
Majitelům historických vozidel doporučujeme tankovat tzv. vysokooktanové benzíny, kde je podíl ethanolu nahrazen ETBU (etyltercbutyleterem) – biosložka 2. generace), který nemá negativní vlastnost pohlcovat vodu jako etanol. Z našeho portfolia se jedná o palivo EVO 100+.

MOL Česká republika, s.r.o."

Z toho mi plyne, že se tím (zatím) netřeba trápit. *jizda*

Palivo E10

Napsal: 21 led 2019 17:46
od James
Já se omlouvám, pokud jsem tímto tématem způsobil rozruch, ale chtěl jsem se spíše poinformovat, protože jsem o tom četl v jednom časopise jako o hotové věci (žádný bulvární tisk).
Jsem tedy rád, že to bude zatím takhle.

Palivo E10

Napsal: 21 led 2019 23:04
od Sabrio
Nějak nechápu co řešíte všude tankuju jenom 100 oktan vervu nebo u omw nejenom že ty auta líp jedou ale hlavně mám jistotu ty 2 koruny na litru mě rozhodně neuškodí problém bude až bude líh i ve 100 oktanech to bude problém ale 95 netankuju. A aditiva :D to je vtip ne benzín je benzín to si radši připlatím za 100 oktan něž kupovat nějaký sračičky do benálu který kdo ví jestli fungujou. Normálně tankuj 100vku ničemu neublížíš naopak.

Palivo E10

Napsal: 22 led 2019 08:26
od James
Aditiva nepřidávám a Vervu neberu, protože ji nemám cestou a nechce se mi pro ni extra jezdit 15 km tam a 15 km zpátky se 3 autama :D Ale pokud by zavedli E10, tak bych pro ni extra jezdil.

Palivo E10

Napsal: 22 led 2019 12:57
od Heki
jen tak mimo téma - nevím proč by to mělo na stooktan jet líp. Podle mě to na něj jede úplně stejně.

Palivo E10

Napsal: 22 led 2019 23:12
od Sabrio
Koupil jsem auto tankoval jsem nějakou dobu 95 teď už asi 2 roky tankuju jenom 100 oktan a od té doby co jsem ho koupil auto jde lépe do otáček má větší maximálku kde jsem předtím dal 170 teď dám 190 a celkově motor krásně funguje takže z mé zkušenosti jede líp určitě nemáš šanci nic poznat když ho natankuješ jednou za tejden ;)

Palivo E10

Napsal: 23 led 2019 06:54
od Heki
Sabrio: Nechci zpochybňovat Tvé závěry, ale není to jen placebo? Na netu je dohledatelných více testů, kde (dle zdroje) měří výkony na brzdě u různých aut i motorek - a to samozřejmě v situacích, kdy je v nádrži čistě jen zkoušené palivo a ne směs. Závěry se různí - jednou naměří více na 95ku, jindy 98ku, občas na 100 oktan - nicméně rozdíly jsou tak minimální, že je lze připsat na vrub odchylce měření. Oktanové číslo samo o sobě bez dalších úprav výkon nezvedá.

Ale v létě udělám vlastní pokusy a pak sem napíšu na co jsem přišel.

Palivo E10

Napsal: 24 led 2019 00:40
od Sabrio
Tak myslet si o tom můžeš co chceš já ti říkám že když jsem to koupil auto jelo nějak a teď jezdí líp a kde jsem dřív dal 170 teď dám 190 civic 1.4 rovinka jezdím tam skoro každej den a tankuju jenom 100 oktan už 2 rokem nic jiného se nezměnilo. A k testům Jak staré byly motory v jakém stavu jak dlouho se na ty paliva jezdilo jaká byla ta brzda to máš takovejch proměnejch. Další věc je ta že dnešní benzín a ten na kterej se ty motory ladili z výroby je taky jinej takže logicky když se to ladilo na kvalitní benzín a ty tam budeš lejt tyhle eko blbosti tak se současnou 95 tam ten výkon bude nižší než se 100 kou nebo 95 tehdejší doby v mém případě si myslím že to zkrátka pročistilo soustavu a auto funguje tím pádem lépe blíže k seriovému výkonu protože myslet si naivně že po 20 letech budeš mít v autě stejný koně je nesmysl. U mě jsou ty věci ještě umocněný tím že měním olej každej rok stejně tak měním vzduchovej filtr a to auto prostě jede líp a když jsem jí kupoval nedala ani 200 teď je dá na 1.4 s 300 tis km je to podle mě až zázrak jak ten motor šlape.

Palivo E10

Napsal: 24 led 2019 07:27
od Heki
Sabrio: Nejdu s Tebou do žádného sporu :-) Vyzkouším to sám a uvidím. Ty čistící schopnosti tam asi jsou - taky se to testovalo ve starším čísle Světa motorů jestli si dobře pamatuju a to jim fungovalo.

Tady jsou nějaké ty testy o kterých jsem mluvil:

https://www.autorevue.cz/zmerili-jsme-b ... -prekvapil
https://www.motorkari.cz/clanky/jak-na- ... 14694.html

Dá se toho dohledat daleko víc.

PS: Jde taky o to, že když si to auto koupil, bylo v nějakém stavu a ježděné nějakým způsobem. Teď se o to staráš, dostává to pravidelný servis a jezdíš s tím podle sebe (hádám, že asi svižně :) ) a to všechno tomu autu taky pomáhá. Civilní auto mám starší 323 mazdu - stejnou jako má tchýně a přestože ta od tchýně má najeto míň, ta moje je živější, protože se s ní jezdí jinak :)

Tady bych to z dovolením utnul, neboť se z toho začíná stávat hospodská diskuze, odbíhající od tématu. Rád v započnuté diskuzi navážu někde u škopku na dalším srazu. *dance*

Palivo E10

Napsal: 24 led 2019 14:04
od Jindřich
Heki jenom mu dej,Sabrio se tu neukázal jak je rok dlouhý a teď bude vyskakovat! *box* ;) :lol:
Místo toho,aby dal fialku zase do pucu,tak se mazlí s hnisanem Z 350. 8-)
Ale teď vážně-myslím si,že pravdu máte oba.
Sabrio hnisana rozjezdil,protože takovou péči jako má teď mu předchozí majitel určitě nedal...
A za mně-když jsem bral pravidelně ten "lepší" benzin,céro mělo proště lepší běh,starty,atd.

Palivo E10

Napsal: 25 led 2019 22:56
od Robo23x
Sabrio asi nemyslí nissana :D .. iba že by tam swapol 1,4ku z civica čo má nalietané 300 tisíc :P