Crx a motory
Napsal: 05 bře 2010 20:23
Pokud jde o EDM neboli auta určená pro evropský trh, setkáváme se v crx v zásadě se dvěma motory. Oba mají objem 1,6 litru a v obou případech jde o rozvod DOHC.
Po zahájení výroby crx 2G v září 87 dostávaly crx s modelovým označením ED9 motory D16A9 s udávaným výkonem 96 kw. Jednalo se o motory bez katalyzátoru a lambda sondy. Stejný motor můžete najít i v civicu 4G (ale málokdy, protože tahle verze nebyla určena pro německý trh) a v concertu.
Přibližně v roce 89 začaly být motory v crx vybavovány s ohledem na ekologii katalyzátorem a lambdou. Výkon tak poklesl na 91, případně 92 kw. Tyto motory jsou označovány D16Z5 (německý trh) a D16A8 (švýcarský a rakouský trh, auto s tímto motorem mívá i elektrická okénka a zrcátka). Na rakouském trhu byl dokonce s ohledem nejspíš na povinné ručení nebo pojištění udávám výkon 88kw.
Údaj o výkonu není nicméně nijak směrodatný, samotné motory (myšleno blok, písty, vačky, rozvody, hlava) se podle všeho v ničem podstatném neliší, vyšší výkon v případě D16A9 dělají svody konstruované jako 4-2-1 a ecu s ostřejšími mapami.
Na rozdíly lze pak narazit mezi předfaceliftovanými verzemi a pofaceliftovanými verzemi například u motorové kabeláže, kde se liší tvar konektorů, některá crxka mají servisní konektor po pravé straně motorového prostoru, liší se sací komora a umístění některých senzorů atd., ale z hlediska funkčnosti je jedno, jaký motor máte, zda D16A9, D16A8 nebo D16Z5 - základ je prostě stejný. Díly z motorů jsou navzájem většinou záměnné.
Problém je bohužel s úřady, v ČR nelze legálně změnit typ motoru, uvedený v TP, takže pokud vám odejde D16A8, musíte sehnat zase D16A8 nebo si poradit jinak (známosti, raznice atd.)
V roce 1990 se objevila verze crx s označením EE8, vybavená motorem B16A1 se systémem vtec o výkonu 110kw. Jedná se o legendární model i motor, který dodnes přináší radost a široký úsměv na tváři řadě crxkařů. Tento motor má ale vše jiné než motory D16xx a díly až na drobné výjimky nelze navzájem kombinovat.
Po zahájení výroby crx 2G v září 87 dostávaly crx s modelovým označením ED9 motory D16A9 s udávaným výkonem 96 kw. Jednalo se o motory bez katalyzátoru a lambda sondy. Stejný motor můžete najít i v civicu 4G (ale málokdy, protože tahle verze nebyla určena pro německý trh) a v concertu.
Přibližně v roce 89 začaly být motory v crx vybavovány s ohledem na ekologii katalyzátorem a lambdou. Výkon tak poklesl na 91, případně 92 kw. Tyto motory jsou označovány D16Z5 (německý trh) a D16A8 (švýcarský a rakouský trh, auto s tímto motorem mívá i elektrická okénka a zrcátka). Na rakouském trhu byl dokonce s ohledem nejspíš na povinné ručení nebo pojištění udávám výkon 88kw.
Údaj o výkonu není nicméně nijak směrodatný, samotné motory (myšleno blok, písty, vačky, rozvody, hlava) se podle všeho v ničem podstatném neliší, vyšší výkon v případě D16A9 dělají svody konstruované jako 4-2-1 a ecu s ostřejšími mapami.
Na rozdíly lze pak narazit mezi předfaceliftovanými verzemi a pofaceliftovanými verzemi například u motorové kabeláže, kde se liší tvar konektorů, některá crxka mají servisní konektor po pravé straně motorového prostoru, liší se sací komora a umístění některých senzorů atd., ale z hlediska funkčnosti je jedno, jaký motor máte, zda D16A9, D16A8 nebo D16Z5 - základ je prostě stejný. Díly z motorů jsou navzájem většinou záměnné.
Problém je bohužel s úřady, v ČR nelze legálně změnit typ motoru, uvedený v TP, takže pokud vám odejde D16A8, musíte sehnat zase D16A8 nebo si poradit jinak (známosti, raznice atd.)
V roce 1990 se objevila verze crx s označením EE8, vybavená motorem B16A1 se systémem vtec o výkonu 110kw. Jedná se o legendární model i motor, který dodnes přináší radost a široký úsměv na tváři řadě crxkařů. Tento motor má ale vše jiné než motory D16xx a díly až na drobné výjimky nelze navzájem kombinovat.