Výměna ložiska rozdělovače
Napsal: 31 led 2011 22:00
Hondy naštěstí nejsou příliš poruchová auta a totéž platí i pro crx, přestože se dnes už jedná o značně starý vůz. Ovšem na jednu věc starší hondy poněkud trpí, totiž na rozdělovače. Pokud vám céro najednou přestane jet nebo odmítá nastartovat, může být na vině právě rozdělovač, konkrétněji zapalovací modul nebo cívka. V tom případě rozdělovač nehází jiskru a je nutné špatnou součástku vyměnit.
Někdy je ovšem elektrická část rozdělovače v pořádku, ale potíž je v části mechanické. Na vině je pak špatné ložisko, které se buď odmítá točit, případně se rozpadne a rotující součásti pak poničí snímací cívky v rozdělovači.
Redy nedávno zůstal viset se svým crxem kousek za Prahou a protože jsem se poslední dobou v rozdělovačích dost hrabal, vzal jsem jeho dva vadné rozdělovače, že mu je zkusím opravit. V obou případech bylo jasné, že je špatné ložisko, protože se rozdělovače vůbec netočily.
Rozdělovač v crxku s motorem DOHC nevtec má označení TD-03U a jedná se ve vztahu k řídící jednotce o typ OBD0. Konstrukčně není příliš příjemně řešený, honda totiž nepřepokládá, že by se měl podomácku rozebírat a opravovat. Nový ale stojí v hondě majlant, takže se holt opravovat musí.
A my si teď ukážeme, jak na to, jak ho rozebrat, vyměnit ložisko, a zase složit.
Nejdříve povolíme tři šrouby, které drží víko. Žádný problém. Víko sundáme a vytáhneme plastový kryt pod palcem. Nyní povolíme palec, což bývá někdy problém. Narazit můžeme na šroub i na imbus. Já jsem v tomto případě narazil na zatavený palec, kdy rozehřátý plast úplně zakryl šroub, držící palec. Musel jsem celý palec poměrně náročně ořezat a poté povolit. Že už pak nebyl k použití, asi nemusím zdůrazňovat.
Nyní povolíme a vyndáme zapalovací modul a cívku. Oboje je poměrně jasné, akorát k šroubu cívky vlevo dole je horší přístup. Ale celkově, žádná věda.
Potom stáhneme z hřídele rotor snímače se čtyřmi hroty, protože jinak nejde protáhnout cívka snímače skrz otvor v základní desce rozdělovače. Rotor jde většinou vypáčit s pomocí dlouhého šroubováku.
Nyní rozdělovač otočíme a sundáme vačkový excentr na konci hřídele. Odtlačíme pérovou pojistku a vystrčíme zajišťovací čípek.
Pak rozdělovač zase otočíme a zhluboka se nadechneme, protože nás čeká hlavní zádrhel při celé výměně, totiž tři mosazné šroubky, držící základní desku na těle rozdělovače. Na jejich povolování je potřeba zvláštní hvězdičkový bit s otvorem uprostřed, ale to není ta největší potíž. Tyhle šroubky se totiž při povolování velmi rády přetrhnou, protože jsou jištěny nějakým lepem. Doporučený způsob je šrouby nahřát, například velkou elektrickou pájkou nebo malým plynovým hořákem, ale i tak není vyhráno. Opravoval jsem Redymu dva rozdělovače, u prvního jsem všechny tři šrouby po zahřátí povolil, u druhého jsem je naopak urval. Zbývajících dvou hvězdičkových šroubů, které drží cívku snímače, se bát nemusíme, ty jdou většinou povolit normálně.
Povytáhneme desku rozdělovače s hřídelí a natočíme povolenou cívku snímače podle fotografie tak, aby šla protáhnout skrz otvor v desce. Pak už máme uvolněnou desku s ložiskem a můžeme povolit tři šrouby, které drží ložisko zespodu.
Na sundání ložiska potřebujeme stahovák. Ten, který jsem si koupil a který vidíte na fotce, vám bude úplně na nic. Naštěstí mám šikovného a ochotného kamaráda jménem Pako, který mi vyrobil stahovák ne tak vzhledný, ale o to funkčnější. Sundáme základní desku a ložisko stáhneme. Připravíme si nové (vnější průměr 28, vnitřní 12mm, výška 8mm) a kvůli snadnějšímu nalisování dáme hřídel na deset dvacet minut na mrazák.
Nasadíme na hřídel spodní kryt ložiska a ložisko nalisujeme. Poloha je jasně patrná podle jiného zbarvení na hřídeli. Pak začneme rozdělovač zase skládat. Pokud jsme měli štěstí a žádný šroub jsme neutrhli, je to snadné. V opačném případě je nutné pahýly šroubů odvrtat, případně závit obnovit závitníkem. Nasadíme na ložisko desku rozdělovače a dotáhneme tři šroubky spodního krytu, celek pak napůl vložíme do těla rozdělovače a skrz otvor v desce zase protáhneme cívku snímače. Pak desku dorazíme na místo a zajistíme třemi šrouby. Pak volně upevníme cívku snímače a na hřídel nasadíme rotor snímače. Nastavíme ho jedním z hrotů proti kovovému trnu snímače, vymezíme co nejmenší štěrbinu a cívku dotáhneme. Pak vložíme na místo modul zapalování, nasadíme správně kablíky, vložíme zapalovací cívku a dotáhneme čtyři šrouby, které ji drží. Pak nasadíme a dotáhneme palec. Kontakt palce namíříme podle fotky přibližně na pravý uchycovací trn. V téhle poloze pak nasadíme zespodu vačkový excentr tak, aby spolu ladily rýhy na něm i na rozdělovači. Zajistíme čípkem a pérovou pojistkou. Do rozdělovače vložíme plastový kryt, nasadíme víko a utáhneme šrouby.
Pokud jde o ložisko, máme vyhráno, špatné bude pravděpodobně ale i těsnění pod víkem a možná i gufero. Víko se dá nejspíš přitěsnit silikonem, gufero se dá případně taky vyměnit, ale v originálním rozměru se prostě v Čechách a zřejmě ani v Evropě sehnat nedá.
Výměna ložiska není nijak závratně náročná, ale zároveň to není úplně snadné a potřebujete přece jen o něco speciálnější nářadí než je obyčejný šroubovák. V případě utržených šroubů se s tím vycukáte na pěkných pár hodin tak, jako se to stalo mně.
Doufám, že tenhle popis někomu z vás třeba pomůže, zároveň ale dodávám, že nejsem strojař a že některé použité termíny nemusí odpovídat termínům běžně používaným. Já je prostě neznám, takže jsem vše popsal co nejlépe jsem uměl s takovými termíny, které mi připadaly srozumitelné.
Někdy je ovšem elektrická část rozdělovače v pořádku, ale potíž je v části mechanické. Na vině je pak špatné ložisko, které se buď odmítá točit, případně se rozpadne a rotující součásti pak poničí snímací cívky v rozdělovači.
Redy nedávno zůstal viset se svým crxem kousek za Prahou a protože jsem se poslední dobou v rozdělovačích dost hrabal, vzal jsem jeho dva vadné rozdělovače, že mu je zkusím opravit. V obou případech bylo jasné, že je špatné ložisko, protože se rozdělovače vůbec netočily.
Rozdělovač v crxku s motorem DOHC nevtec má označení TD-03U a jedná se ve vztahu k řídící jednotce o typ OBD0. Konstrukčně není příliš příjemně řešený, honda totiž nepřepokládá, že by se měl podomácku rozebírat a opravovat. Nový ale stojí v hondě majlant, takže se holt opravovat musí.
A my si teď ukážeme, jak na to, jak ho rozebrat, vyměnit ložisko, a zase složit.
Nejdříve povolíme tři šrouby, které drží víko. Žádný problém. Víko sundáme a vytáhneme plastový kryt pod palcem. Nyní povolíme palec, což bývá někdy problém. Narazit můžeme na šroub i na imbus. Já jsem v tomto případě narazil na zatavený palec, kdy rozehřátý plast úplně zakryl šroub, držící palec. Musel jsem celý palec poměrně náročně ořezat a poté povolit. Že už pak nebyl k použití, asi nemusím zdůrazňovat.
Nyní povolíme a vyndáme zapalovací modul a cívku. Oboje je poměrně jasné, akorát k šroubu cívky vlevo dole je horší přístup. Ale celkově, žádná věda.
Potom stáhneme z hřídele rotor snímače se čtyřmi hroty, protože jinak nejde protáhnout cívka snímače skrz otvor v základní desce rozdělovače. Rotor jde většinou vypáčit s pomocí dlouhého šroubováku.
Nyní rozdělovač otočíme a sundáme vačkový excentr na konci hřídele. Odtlačíme pérovou pojistku a vystrčíme zajišťovací čípek.
Pak rozdělovač zase otočíme a zhluboka se nadechneme, protože nás čeká hlavní zádrhel při celé výměně, totiž tři mosazné šroubky, držící základní desku na těle rozdělovače. Na jejich povolování je potřeba zvláštní hvězdičkový bit s otvorem uprostřed, ale to není ta největší potíž. Tyhle šroubky se totiž při povolování velmi rády přetrhnou, protože jsou jištěny nějakým lepem. Doporučený způsob je šrouby nahřát, například velkou elektrickou pájkou nebo malým plynovým hořákem, ale i tak není vyhráno. Opravoval jsem Redymu dva rozdělovače, u prvního jsem všechny tři šrouby po zahřátí povolil, u druhého jsem je naopak urval. Zbývajících dvou hvězdičkových šroubů, které drží cívku snímače, se bát nemusíme, ty jdou většinou povolit normálně.
Povytáhneme desku rozdělovače s hřídelí a natočíme povolenou cívku snímače podle fotografie tak, aby šla protáhnout skrz otvor v desce. Pak už máme uvolněnou desku s ložiskem a můžeme povolit tři šrouby, které drží ložisko zespodu.
Na sundání ložiska potřebujeme stahovák. Ten, který jsem si koupil a který vidíte na fotce, vám bude úplně na nic. Naštěstí mám šikovného a ochotného kamaráda jménem Pako, který mi vyrobil stahovák ne tak vzhledný, ale o to funkčnější. Sundáme základní desku a ložisko stáhneme. Připravíme si nové (vnější průměr 28, vnitřní 12mm, výška 8mm) a kvůli snadnějšímu nalisování dáme hřídel na deset dvacet minut na mrazák.
Nasadíme na hřídel spodní kryt ložiska a ložisko nalisujeme. Poloha je jasně patrná podle jiného zbarvení na hřídeli. Pak začneme rozdělovač zase skládat. Pokud jsme měli štěstí a žádný šroub jsme neutrhli, je to snadné. V opačném případě je nutné pahýly šroubů odvrtat, případně závit obnovit závitníkem. Nasadíme na ložisko desku rozdělovače a dotáhneme tři šroubky spodního krytu, celek pak napůl vložíme do těla rozdělovače a skrz otvor v desce zase protáhneme cívku snímače. Pak desku dorazíme na místo a zajistíme třemi šrouby. Pak volně upevníme cívku snímače a na hřídel nasadíme rotor snímače. Nastavíme ho jedním z hrotů proti kovovému trnu snímače, vymezíme co nejmenší štěrbinu a cívku dotáhneme. Pak vložíme na místo modul zapalování, nasadíme správně kablíky, vložíme zapalovací cívku a dotáhneme čtyři šrouby, které ji drží. Pak nasadíme a dotáhneme palec. Kontakt palce namíříme podle fotky přibližně na pravý uchycovací trn. V téhle poloze pak nasadíme zespodu vačkový excentr tak, aby spolu ladily rýhy na něm i na rozdělovači. Zajistíme čípkem a pérovou pojistkou. Do rozdělovače vložíme plastový kryt, nasadíme víko a utáhneme šrouby.
Pokud jde o ložisko, máme vyhráno, špatné bude pravděpodobně ale i těsnění pod víkem a možná i gufero. Víko se dá nejspíš přitěsnit silikonem, gufero se dá případně taky vyměnit, ale v originálním rozměru se prostě v Čechách a zřejmě ani v Evropě sehnat nedá.
Výměna ložiska není nijak závratně náročná, ale zároveň to není úplně snadné a potřebujete přece jen o něco speciálnější nářadí než je obyčejný šroubovák. V případě utržených šroubů se s tím vycukáte na pěkných pár hodin tak, jako se to stalo mně.
Doufám, že tenhle popis někomu z vás třeba pomůže, zároveň ale dodávám, že nejsem strojař a že některé použité termíny nemusí odpovídat termínům běžně používaným. Já je prostě neznám, takže jsem vše popsal co nejlépe jsem uměl s takovými termíny, které mi připadaly srozumitelné.

