Seřízení vůle ventilů

Přišli jste na něco zajímavého? Máte nějakou radu? Sem s ní!

Moderátor: Minor

Uživatelský avatar
Redy
Šéfík!:)
Šéfík!:)
Příspěvky: 2854
Registrován: 06 čer 2009 16:29
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Seřízení vůle ventilů

Příspěvekod Redy » 16 dub 2010 13:22

UPOZORNĚNÍ: VYZKOUŠENO NA CRX 2G, U OSTATNÍCH TYPŮ HOND SE MŮŽE POSTUP LIŠIT DLE TYPU MOTORU, VŽDY DOPORUČUJU MÍT U SEBE SERVISNÍ MANUÁL PRO DANÝ TYP MOTORU
Hodnoty ventilové vůle pro váš motor lze také nalézt zespodu na kapotě motoru -velká samolepka.
Potřebné věci:
Klíč velikosti 10mm nebo oříšek stejné velikosti - na sundání víka
Klíč velikosti 12 mm - na štelování ventilové vůle(u některých typů 10 mm)
Šroubovák plochý (ve tvaru minus -) - na štelování ventilové vůle
Ráčnu s nástavcem velikosti 17mm (u některých typů 19)- na otáčení řemenicí
Sadu kalibrovaných měrek - pro nastavení vůle ventilů (žádné orezlé kusy plechu, správně se mají uchovávat namazané a čisté, jakmile je nějaká orezlá, už není přesná)

(Doufám, že nemaj v manuálu opět někde překlep, páč na řemenici maj uvedenej rozměr šroubu 12mm, což je kravina :shock: )


Postup:

Sejmeme ventilové víko odštoubováním všech 10mm šroubů, které ho drží - 2 sou schované pod horním krytem rozvodů, takže i ten musí dolu (Pozor na ucpávky kolem šteftů, hodně rády se nepředvídatelně kutálej)

Ventily se štelují v pořádí válců 1 - 3 - 4 - 2, první válec je ten nejblíže rozvodům
Nastavení válců se provadí otačením klikovou hřídelí za šroub držící řemenici, pomocí ráčny, proti směru hodinových ručiček (pokud se nechcete autem přejet, doporučuju vyřadit :D )
Nastavení pro jednotlivé válce je následující (číslo = pořadí válce)

1- Up je směrem nahoru
3- Up je směrem k Tobě, stojíš-li proti motoru zepředu auta, stojíš-li stranou, tak doleva
4- Up je směrem dolu
2- Up je směrem od Tebe, stojíš-li proti motoru zepředu auta, stojís-li stranou, tak doprava

Up = rysky (šipky) na rozvodových kolech

Už tady Vás může zaskočit drobná nepřesnost rysek na rozvodových kolech, ne vždy totiž rysky směřují přesně nahoru, dolu či do stran. Toto so dá vyřešit doštelováním pomocí TDC Mark na řemenici a mušky na spodním krytu rozvodů, které se musí opticky prolínat a TDC Grooves vyznačené na zadním krytu rozvodů a rozvodových kolech - tyto značky spolu musí tvořit rovinu.Např ja měl po doštelování pomocí TDC mark a TDC Grooves UPky mírně nakloněné k sobě, takže drobnou nepřesnost UPek bych neřešil a doštelovával kola pomocí TDC Grooves

Pokud máte rysky na rozvodových kolech v požadované pozici (záleží na tom, který válec se chystáte štelovat), můžete se pustit do štelování samotných ventilů.

Vůle pro jednotlivé typy motorů se liší - popíšu 3 nejběžnější typy motorů CRX IIG

D16Z5 + VTEC
Sani 0,15 - 0,19 mm
Vyfuk 0,17 - 0,21 mm

D16A9
Sání 0,13 - 0,17 mm
Výfuk 0,15 - 0,19 mm

Vůbec bych se nebál nastavit střední hodnoty

Vždy se štelují všechny ventily pro daný válec (sací i výfukové)
Dávejte pozor na to,který druh ventilu seřizujete,seřízení výfukového na vůle sacího má za následek podpálení ventilu(ne okamžitě ,po nějaké době provozu).



Samotné štelování ventilů probíhá následovně:

Povolíte zajišťovací matice na všech ventilech seřizovaného válce.
Umístíte kalibrovanou měrku na pozici dle obrázku (mezi vačku a vahadlo ventilu u dohc a mezi dosedací plochu šroubku a ventil u sohc),zablokujete pomocí klíče matici na štelovacím šroubu a šroubovákem utahujete šroub do té doby, dokud jde měrkou bez větších obtíží pohybovat tam a zpět mezi oběma plochami.Pokud se již měrka pohybuje s markantním třením (lidsky - de to ztuha :D ), ventil je nastavený na správnou vůli.Dotáhněte matici (šroub se nesmí pohnout) a znovu vůli přeměřte pomocí kalibrované měrky.Tento postup opakujte u všech válců (Pro extrémní tunery i u všech motorů *vytlem* )


Rady, tipy a blbé poznámky:

Pokud nemáte extra šikovné prsty (zeptejte se přítulkyně, ta Vám určitě poví, jestli jo, nebo ne *vytlem* ), doporučuju štelovat ve dvou lidech - jeden hlídá měrky, druhý utahuje, dělá se líp (Něco jako PČR jeden diktuje, druhý píše *vytlem* )

Pokud jde natáčení motoru ztuha, vyndejte si svíčky, uvolní se tlaky ve válcích a nemusíte se s tim tolik prát

Doporučuju mít při ruce manuál na daný typ motoru s danou problematikou (manuálem nemyslim telefon s předvoleným číslem na Minora *vytlem* )

A vzhledem k tomu, že budete otáčet motorem, což dělá i startér při startování, opravdu vřele doporučuji vypnout klíčkem el. okruh, případně odpojit baterku, asi neradi byste zrovna teď zjistili, jak kdysi fungovalo startování auta klikou *vytlem*
bez_nzvu_106.jpg

tdc_grooves_154.jpg

tdc_mark_200.jpg

stelovani_165.jpg


Vůle ostatních motorů (pokud není uvedeno konečné číslo motoru, platí pro všechny daného typu)

B20A3, B20A4
Sání 0,12 - 0,17 mm
Výfuk 0,25 - 0,30 mm

B18B1, B20A5, B20A7, B20B4, B20Z2
Sání 0,08 - 0,12 mm
Výfuk 0,16 - 0,20 mm

D16A8, D16A9, D16Z4
Sání 0,13 - 0,17 mm
Výfuk 0,15 - 0,19 mm

D14A1, D14A2, D15B2, D15B7, D15B8, D15Z1, D15Z3, D16A6, D16A7, D16Y, D16Z2, D16Z6
Sání 0,17 - 0,22 mm
Výfuk 0,22 - 0,27 mm

B16A, B18C, D16Z5
Sání 0,15 - 0,19 mm
Výfuk 0,17 - 0,21 mm

F18A, F20A, F20B
Sání 0,23 - 0,28 mm
Výfuk 0,27 - 0,32 mm

H22A
Sání 0,15 - 0,19 mm
Výfuk 0,17 - 0,21 mm

H23A
Sání 0,07 - 0,11 mm
Výfuk 0,15 - 0,19 mm

K20A2
Sání 0,21 - 0,25 mm
Výfuk 0,25 - 0,29 mm

K20A3
Sání 0,21 - 0,25 mm
Výfuk 0,28 - 0,32 mm

Autor: Marphy a PreludeZ

Zpět na „Návody / Guides“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host